WAT IS DAN HET GROTE PROBLEEM?
Google heeft onlangs officieel bekendgemaakt dat het reactievermogen van je site, de algehele snelheid en hoe deze zich gedraagt tijdens het laden, een rol zullen gaan spelen in de zoekresultaten, net zoals SSL-certificaten en mobielvriendelijkheid eerder deden. Door de inhoud op dezelfde manier te beoordelen zoals gewone mensen dat zouden doen, kan Google bepalen of het een goede gebruikerservaring (User Experience, ook wel UX) is, of niet. Google heeft tienduizenden briljante ingenieurs in dienst die buitengewoon getalenteerd zijn in dit soort zaken.
Google zegt dat de bewuste update van het SERP algoritme in mei 2021 zal plaatsvinden. Waar Google gaat, volgt uiteraard de hele SEO industrie. Drie factoren zullen de nieuwe ranking eigenschappen worden, Google noemt dit de Core Web Vitals:
Interactiviteit - First Input Delay (FID) - hoe lang duurt het totdat dingen beginnen te verschijnen in browsers. Ga voor 100ms of minder, meer dan 300ms is te traag. Lab metingen hiervan kunnen geen FID detecteren, dus een goede proxy hiervoor is Total Blocking Time (TBT), dat is hoe lang het blokkeren van Javascript bepaalde zaken vertraagt.
Laadtijd - Largest Contentful Paint (LCP) - hoe lang duurt het voor het grootste deel van je content geladen is. Streef naar minder dan 2,5 seconden, hoewel wij persoonlijk zouden pleiten voor minder dan 2 seconden. Meer dan 4 seconden is echt veel te lang.
Visuele stabiliteit - Cumulative Layout Shift (CLS) - hoeveel beweegt je pagina wanneer afbeeldingen, video's, lettertypes en advertenties je inhoud beïnvloeden.
Het platform (CMS) waarop je website is gebaseerd, heeft invloed op de eerste twee punten, FID en LCP. Hoe je site is gebouwd (qua code), heeft invloed op het derde punt, CLS.