VEELGESTELDE VRAGEN 

Hieronder vindt je een overzicht van de veelgestelde vragen. Staat het antwoord op je vraag er niet tussen, stuur dan een mail naar service@heibel.nl en wij helpen je graag verder. 

 

 

PRODUCTEN

Je hebt al een Heibel website vanaf €899,-, de Premium website daarentegen kost rond de €1.899,-. Benieuwd over welke functionaliteiten deze website beschikt? Je leest het op onze productpagina.

Jazeker! Met een Heibel-website ben je 24/7 baas over je eigen content. Waar je ook bent en wanneer je maar wilt is het mogelijk om heel veel zaken zelf aan te passen.

Het aanpassen van je website doe je met behulp van het MODX Content Management Systeem (CMS). Voorbeelden van dergelijke aanpassingen zijn:

  • Teksten vullen en aanpassen
  • Foto’s en video’s beheren
  • Onbeperkt aantal pagina’s aanmaken
  • Pagina's zelf opmaken o.b.v. ContentBlocks

CONTENT MANAGEMENT SYSTEEM

Een CMS, of Content Management Systeem is een tool waarmee je de inhoud van al je digitale communicatiemiddelen kunt beheren. Wij maken gebruik van het krachtige en gebruiksvriendelijke MODX.

Met deze tool kun je heel erg veel zaken op je website zelf beheren, aanpassen en toevoegen. Wil je meer weten over MODX? Bekijk dan ook even deze pagina.

Geen paniek! Je kunt een mail sturen naar service@heibel.nl en wij sturen de handleiding digitaal naar je toe of je kunt zelf één downloaden op onze kennispagina

PAGINA AANMAKEN

Om een pagina aan te maken klik je met de rechtermuisknop op een mapje waarin de nieuwe pagina wilt aanmaken. Selecteer vervolgens ‘Maak/create’ -> ‘Nieuw document/New document’.

PAGINAVOLGORDE AANPASSEN

Staat de pagina niet (meer) op de juiste plek? Klik dan eenmaal met je linkermuisknop de betreffende pagina en sleep deze naar de juiste locatie. Het is ook mogelijk om een hele map ineens naar een andere locatie te slepen.

Onthoudt wel dat je een 301-redirect moet instellen wanneer je een pagina of map verplaatst, dit omdat de URL structuur wordt aangepast. Zonder het aanmaken van een 301-redirect bestaat de URL niet meer, en kan de bezoeker terechtkomen op een foutmelding (404-pagina).

PAGINA VERWIJDEREN

Klik met je rechtermuisknop op de pagina die je wilt verwijderen. Selecteer ‘Verwijderen’ en bevestig. De pagina wordt nu rood gemarkeerd. Door op de prullenbak te klikken verwijder je de pagina definitief.

VERWIJDEREN ONGEDAAN MAKEN 

Als een pagina nog niet definitief is verwijderd kun je deze nog terugzetten. Klik met je rechtermuisknop op de betreffende verwijderde pagina en klik op ‘Document verwijderen ongedaan maken’.

Het kan voorkomen dat je gaandeweg een aantal bedrijfs-zaken wilt gaan aanpassen. Bijvoorbeeld je bezoekadres, telefoonnummer, je socialmedia-account of e-mailadres.

Via het MODX3 CMS kun je dit eenvoudig zelf doen.

In de blauwe menubalk, die altijd én op iedere pagina zichtbaar is ga je naar het menu item ‘Componenten’ en klik vervolgens op ‘Configuratie’. Op deze pagina en alle volgende tabjes kun je de relevante onderdelen van je website aanpassen.
Zo is het mogelijk om ervoor te kiezen of je telefoonnummer wordt getoond, maar kun je ook bestaande socialmedia-accounts toevoegen of juist weghalen.

In de blauwe menubalk, die altijd én op iedere pagina zichtbaar is ga je naar het menu item ‘Beheer’ en klik vervolgens op ‘Gebruiker’. Er wordt een nieuwe pagina geopend. Op deze pagina kun je bestaande gebruikers aanpassen, verwijderen of juist een nieuwe gebruiker aanmaken.

Wil je een nieuwe gebruiker aanmaken? Klik dan op de groene knop ‘nieuwe gebruiker’. Vervolgens vul je de openstaande gegevens in, zet je een vinkje bij: actief en klik je op de groene knop ‘opslaan’.  

CONTENTBLOCKS

Het CMS beschikt over verschillende ContentBlocks. De meest gebruikte varianten zijn: 

  • Grote banners
  • Sliders
  • Volledige tekstvelden
  • 50/50 kolom
  • Tekstblokken
  • Diensten 
  • Projecten 
  • Reviews
  • Foto carousels
  • Galerij
  • Contactformulier 
  • FAQ / Veelgestelde vragen 
  • Logo carousel

Blokkendoos
In de boomstructuur onder het item ‘Technisch’ vind je het item ‘blokkendoos’. Zodra je deze pagina opent, worden alle blokken binnen jouw CMS weergegeven. Leuk om eens door heen te scrollen! 

Het invoegen van een ContentBlock is heel gemakkelijk. Je gaat naar de pagina waar je een ContentBlock wilt toevoegen. Je klikt op 'lay-out' toevoegen, vervolgens heb je de keuze uit drie verschillende blokken, namelijk: volledige breedte, twee kolommen (50% - 50%) en twee kolommen (25% - 75%).

Je maakt een keuze en daarna klik je op 'content toevoegen'. Je kunt nu een keuze maken uit verschillende blokken, zoals: afbeeldingen, tekstvelden etc. Zodra je een keuze hebt gemaakt kun je aan de slag met het vullen van de blokken. 

Binnen de pagina heb je zelf de vrijheid om verschillende blokken toe te voegen, maar ook om deze af te wisselen en zo helemaal je eigen site te bouwen. 

In de blauwe menubalk, die altijd én op iedere pagina zichtbaar is ga je naar het menu item ‘logos’. De pagina ‘logos’ wordt geopend. Staat het item 'logos' er niet tussen? Klik dan op het menu item 'Branding' en ga naar het tabje 'logos'. Op deze pagina kun je logo’s bewerken, verwijderen en nieuwe logo’s toevoegen. 

Wil je een nieuw logo toevoegen? Klik dan op de knop ‘nieuw logo toevoegen’. Je vult een ‘titel’ in, bijvoorbeeld de naam van het bedrijf.  Vervolgens voeg je het logo toe door op het afbeelding icoontje te klikken. Je komt nu in de Media Browser terecht, links bovenin klik je op het pijltje (icoon) om een logo in de Media Browser te plaatsen. Heb je dit al gedaan, ga dan op zoek naar het logo en klik op ‘ok’. 

URL

Bij ‘type’ klik je op ‘externe URL’  en vul je bij ‘URL/Doel’ de URL van de externe website in. Daarna vul je bij 'link tekst' de naam van de website in. Je bent er bijna! 

TOON LOGO STANDAARD IN CONTENTBLOCKS

Zodra je bij de onderstaande twee vragen ‘ja’ invult, wordt het logo in het 'logo carousel block' getoont. Als laatste klik je bij ‘context’ op de website waar het logo geplaatst mag worden.

Alle stapjes doorlopen? Dan klik je op ‘klaar’ en het logo is toegevoegd!

In de blauwe menubalk, die altijd én op iedere pagina zichtbaar is ga je naar het menu item ‘media’ en vervolgens op ‘media browser’. Op deze pagina kun je jouw media bekijken, beheren en nieuwe media uploaden, zoals afbeeldingen, video’s, PFD-bestanden etc. 

Aan de linkerkant worden verschillende mapjes getoond. Wil je een nieuw mapje toevoegen? Klink dat links bovenin op het icoontje ‘map’. Geef de nieuwe map een naam, bijvoorbeeld ‘bestanden’ en klik op ‘opslaan’. 

Klik op de desbetreffende map en vervolgens linksboven in op het pijltje ‘upload bestanden’. Je kunt nu een PDF-bestand uploaden. Soms moet je de pagina even verversen voordat het bestand wordt getoond. 

VERWIJZEN NAAR HET PDF-BESTAND

Je gaat nu naar de desbetreffende pagina waar je naar het PDF-bestand wilt doorverwijzen.

Voorbeeld: Je wilt doorverwijzen naar een een lunchkaart (PDF-bestand). Je typt in het ‘contentblock’ het woord ‘lunchkaart’ of ‘bekijk hier de lunchkaart’, je selecteert de woorden en klikt vervolgens op de ‘link-icoon’. Er verschijnt een nieuw scherm. 

Je klikt bij ‘URL’ op het vierkantje met een pijl omhoog en voegt het PDF-bestand toe. Bij ‘Select resource’ klik je op (none) en bij ‘Title’ noteer je de titel van het bestand. Vervolgens kun je ervoor kiezen dat het bestand in een nieuw venster wordt geopend, of juist niet. Dit kun je aangeven bij ‘Open link in’. Tot slot geef je bij ‘class’ aan of je een Call-To-Action (CTA) knop wilt toevoegen, of juist niet. Een Call-To-Action is een knop waar je op kan klikken. Bijvoorbeeld: bekijk hier de lunchkaart. Daarna klik je op ‘save’ en vervolgens rechtsboven in op ‘opslaan’. Het PDF-bestand is toegevoegd!

 

Er zijn verschillende manieren om foto’s te uploaden. Je kunt dit via de Media Brower of via het ContentBlock doen.

MEDIA BROWSER

In de blauwe menubalk, die altijd én op iedere pagina zichtbaar is ga je naar het menu item ‘media’ en vervolgens op ‘media browser’. Op deze pagina kun je jouw media bekijken, beheren en nieuwe media uploaden, zoals afbeeldingen, video’s, PFD-bestanden etc. 

Klik op de desbetreffende map en vervolgens linksboven in op het pijltje ‘upload bestanden’. Je kunt nu een afbeelding uploaden. Soms moet je de pagina even verversen voordat het bestand wordt getoond. 

 

CONTENTBLOCK

Je kunt ook een afbeelding toevoegen via een ContentBlock. Binnen je ContentBlock, onder het kopje ‘afbeelding’ staan drie opties, namelijk: kies, upload en van URL. Onderstaand lichten we alle drie de opties toe.

Kies
Als je op ‘kies’ klikt, kom je rechtstreek in de media browser terecht. We hebben bovenstaand uitgelegd hoe je hier een afbeelding kunt uploaden. Heb je dit al gedaan? Zoek dan de afbeelding op die je wilt gebruiken en klik op ‘ok’. 

Upload
Als je op ‘upload’ klikt, kom je in de bestanden van je computer terecht. Je kunt nu op zoek gaan naar de desbetreffende afbeelding en klik op ‘open’. 

Van URL
Heb je een afbeelding op een website gezien, die je graag op je website wilt plaatsen? Dan ga je naar de afbeelding, druk je op de rechtermuisknop en klik je op: adres van afbeelding kopiëren. Je gaat nu naar het ContentBlock en klikt op: van URL. Er komt een pop-up tevoorschijn, vervolgens klik je op rechtermuisknop en drukt op ‘plakken’ en op ‘ok’. De afbeelding is geupload! 

Je gaat naar het ContentBlock, waarin je wilt doorverwijzen naar een andere pagina. Je selecteert de tekst die een link moet krijgen. Klik vervolgens op het ‘link’ icoontje en geef je de URL op. Je kunt er ook voor kiezen om op ‘select resource’ te klikken, vervolgens kies je de desbetreffende pagina. 

Als het goed is staat bij ‘tekst to display’ de tekst die je geselecteerd hebt. Bij ‘title’ vul je een titel in. Vervolgens kun je ervoor kiezen dat de pagina in een nieuw venster wordt geopend, of juist niet. Dit kun je aangeven bij ‘Open link in’. 


Tot slot geef je bij ‘class’ aan of je een Call-To-Action (CTA) knop wilt toevoegen, of juist niet. Een Call-To-Action is een knop waar je op kan klikken. Bijvoorbeeld: bekijk hier de lunchkaart. Daarna klik je op ‘save’ en vervolgens rechtsboven in op ‘opslaan’.

Dit gaat op dezelfde manier als bij de vraag: Hoe kan ik doorverwijzen naar een andere pagina? Je geeft bij de URL een externe URL op, en tadaaa je hebt een doorverwijzing gemaakt naar een externe pagina. 

Hoe kleiner de bestandsgrootte, hoe sneller een afbeelding ingeladen kan worden op jouw website. Foto’s die direct van een digitale camera, telefoon of website met stockfoto’s komen zijn vaak te groot en vertragen je website onnodig. Het is daarom verstandig om foto’s eerst te verkleinen voordat je ze op je website plaatst.

Met een gratis tool als Compressor.io kun je de bestandsgrootte vaak al (meer dan) 60% kleiner maken, zonder dat de kwaliteit te veel achteruit gaat. Een goede vuistregel is daarbij dat een afbeelding niet groter mag zijn dan 500kb. Een afbeelding van 200kb is nog mooier. Met ResizeImage kun je precies bepalen hoe groot jouw afbeelding moet worden. 

Wil je meer weten over het optimaliseren van afbeeldingen? Klik dan hier. In deze blog vertellen wij in drie stappen hoe je het beste afbeeldingen kunt optimaliseren. 

 

PROBLEMEN MET INLOGGEN

Als je je wachtwoord bent vergeten, dan kun je op de volgende manier een nieuw wachtwoord opvragen.

  • Ga naar de inlogpagina (www.website.nl/manager)
  • Klik op de link 'wachtwoord vergeten'. 
  • Vul je gebruikersnaam of e-mailadres in.
  • Klik op de knop 'stuur activatie e-mail'.
  • Je ontvangt nu een mailtje.

Je account wordt geblokkeerd als je bijvoorbeeld drie keer een verkeerd wachtwoord hebt ingevuld. Je kunt een nieuw wachtwoord opvragen bij de servicedesk (service@heibel.nl). 

SERVICEDESK

Ja, zeker! In de blauwe menubalk, die altijd én op iedere pagina zichtbaar is ga je naar het menu item ‘Beheer’. Klik op ‘cache leegmaken’ en vervolgens op ‘ok’. 

Let op: zodra je met je cursor over de woorden 'cashe leegmaken' gaat, verschijnt er een nieuw balkje: 'URI's vernieuwen'. Hier hoef je niet op te klikken. 

  • Je logt in in het CMS systeem.
  • In de blauwe menubalk, die altijd én op iedere pagina zichtbaar is ga je naar het menu item ‘componenten’ en ga je naar het item ‘SEO Suite’.
  • Je klikt op de onderliggende pagina: 404 URLs en vervolgens op de groene knop: Importeer 404 URL's
  • Nu kun je een bestand toevoegen waarin je de oude URL toevoegt, dus de 404 error pagina. In de pop-up staat ook een voorbeeld bestand, deze kun je eventueel downloaden en de URL in toevoegen. let op, verwijder wel even de voorbeeld URLs die in het bestand staat.
  • Vervolgens klik je op opslaan
  • De door jou toegevoegde URL komt vervolgens bovenaan de pagina te staan (pagina van 404 URLs)
  • Klik met je rechtermuisknop op de desbetreffende URL en vervolgens op: nieuwe URL verwijzing.
  • Er komt een pop-up naar voren, bij het derde blokje: nieuwe URL, geef je de nieuwe URL op. Vervolgens klik je op opslaan.
  • De oude URL is nu omgezet naar de nieuwe URL

Handig om te weten is dat je in het bestand ook meerdere URLs in één keer kan doorgeven.

Dit heeft waarschijnlijk met de browsercache te maken. Je kunt gebruik maken van een incognito venster, als het goed is zie jij zelf nu ook de veranderingen. Daarnaast is het niet onverstandig om je browsercache te legen. 

Onze broer Vlinc werkt samen met CookieCode. Een Nederlandse cookie-aanbieder met een team van juristen die ervoor zorgt dat jouw website voldoet aan alle AVG-eisen en voorwaarden. Je kunt contact opnemen met onze servicedesk en zij brengen je in contact met Vlinc. Je mag uiteraard ook zelf contact opnemen met Vlinc.

Beschik je al over een Google Analytics account? Neem dan contact op met onze servicedesk. 

Heb je nog geen Google Analytics account en wil je hier graag gebruik van maken? Dan brengen we je graag in contact met onze broer Vlinc. Vlinc kan een Google Analytics account voor je aanmaken. Je kunt contact opnemen met onze servicedesk en zij brengen je in contact met  Vlinc. Je mag uiteraard ook zelf contact opnemen met Vlinc.

Neem contact op met onze servicedesk, zij helpen je graag verder.  

Ja zeker. Neem contact op met onze servicedesk, zij helpen je graag verder.  

KOFFIE

Even kennismaken of bij-praten? De koffie staat klaar! Een digitale kennismaking kan natuurlijk ook.

De Dellen 11, 9231 CZ Surhuisterveen

T: 085-2737954
E: info@heibel.nl 

Plan een afspraak in

SERVICEDESK

Heb je een vraag over het gebruik van je website, webshop of andere online product? Neem dan contact op met onze Servicedesk.

T: 085-2737954
E: service@heibel.nl

Kennisbank

OPENINGSTIJDEN

Maandag t/m donderdag:
8:00 - 17:00

Vrijdag t/m zondag:
Gesloten