GOOGLE MIJN BEDRIJF: WAAROM & WAAR MOET JE OP LETTEN?

Laat jij kansen liggen door Google Mijn Bedrijf niet of niet goed in te vullen? Dat zou zonde zijn, want het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-pagina - of Google Bedrijfsprofiel, zoals het sinds 2022 heet - is helemaal gratis en zo gepiept!

En als je bedrijfsprofiel eenmaal goed is opgezet, heb je er weinig omkijken naar terwijl je er wel de vruchten van plukt. In deze blogpost lees je waarom Google Mijn Bedrijf van belang is voor jouw bedrijf en welke onderdelen van jouw bedrijfsprofiel wellicht nét even wat meer aandacht verdienen.

WAAROM IS EEN GOOGLE BEDRIJFSPROFIEL VAN BELANG?

ONLINE VINDBAARHEID

Google Mijn Bedrijf zet jouw bedrijf letterlijk op de kaart, omdat je vindbaar bent in Google Maps. Hoe vaak check je zelf via Google Maps bijvoorbeeld welke restaurants of garagebedrijven in de buurt zitten? Met een Google bedrijfsprofiel is ook jouw bedrijf op die manier te vinden.

Bij Google heb je met eeen bedrijfsprofiel bovendien een streepje voor als het aankomt op betrouwbaarheid. En doordat je Google ook nog eens helpt om jouw bedrijf beter te begrijpen, helpt Google Mijn Bedrijf je op het gebied van SEO.

Goed voor je online vindbaarheid dus, maar jouw bedrijf valt ook beter op in de zoekresultaten. Wanneer het voor Google duidelijk is dat een zoekopdracht over jouw bedrijf gaat, worden alle gegevens die je in Google Mijn Bedrijf hebt ingevoerd overzichtelijk weergegeven in een 'Knowledge Graph'. Dit is het venster dat rechts naast de zoekresultaten verschijnt. Hier rechts zie je een deel van die van Heibel. Daar kijk je niet gauw omheen toch?

(TOEKOMSTIGE) KLANTEN INFORMEREN

De Knowledge Graph is ontzettend handig voor (toekomstige) klanten die op zoek zijn naar informatie over jouw bedrijf. Ze hoeven zo namelijk niet je hele website door te spitten op zoek naar openingstijden of contactgegevens. Doordat Google Mijn Bedrijf alle relevante gegevens direct weergeeft in de zoekresultaten, is informatie zoals je locatie, producten of diensten en een korte beschrijving van je bedrijf veel sneller te vinden. Het is bovendien nog eenvoudiger om contact op te nemen met jouw bedrijf, doordat (toekomstige) klanten direct via de Knowledge Graph kunnen bellen of een route kunnen plannen.

WAAROM IS EEN GOOGLE BEDRIJFSPROFIEL VAN BELANG?

OPENINGSTIJDEN

Dat Google deze gegevens overzichtelijk weergeeft in een Knowledge Graph is hartstikke mooi, maar dan moeten die gegevens wel kloppen natuurlijk. Je contactgegevens en adres zullen naar alle waarschijnlijkheid niet regelmatig veranderen. De openingstijden zijn misschien een ander verhaal. Houd rekening met bijvoorbeeld aankomende feestdagen, koopzondagen of vakantieperiodes om te voorkomen dat klanten voor een dichte deur staan.

REVIEWS

Positieve reviews zijn dé manier om het vertrouwen van toekomstige klanten te winnen, dat is iedereen ondertussen wel bekend. Via je Google bedrijfsprofiel kunnen klanten heel eenvoudig een review achterlaten, waarmee voor toekomstige klanten meteen duidelijk is hoe jouw bedrijf wordt beoordeeld.

Hoe meer positieve reviews je hebt, hoe beter natuurlijk. Je kunt daarom de link van jouw bedrijfsprofiel delen met bestaande klanten en proactief reviews verzamalen. Niet elke klant zal een review schrijven, maar dat hoeft ook helemaal niet. Elke goede beoordeling is mooi meegenomen. Bovendien is een uitgebreide review helemaal niet nodig; een simpele klik op het aantal sterren dat een klant jou zou geven volstaat.

Wil je net een beetje extra aandacht geven aan je reviews? Onderzoek van Google wijst uit dat bedrijven die op reviews reageren bijna dubbel zo betrouwbaar worden gevonden als bedrijven die dat niet doen. Daarnaast is het ook wel zo netjes om klanten te bedanken voor een mooie review, of juist een reactie te geven als een klant iets minder tevreden is.

SFEERIMPRESSIE

Een ander onderdeel van het Google bedrijfsprofiel dat we even willen benoemen zijn de foto's. Dit zal waarschijnlijk het eerste zijn wat jouw (toekomstige) klant opvalt aan je profiel en het is wel zo fijn als die eerste indruk gelijk goed is. Het oog wil natuurlijk ook wat. Voeg daarom een aantal foto's of zelfs video's toe aan jouw bedrijfsprofiel en geef gelijk een goede sfeerimpressie mee. 

Wil je niet alleen gaan scoren met Google Mijn Bedrijf, maar ook met je website? Neem dan even een kijkje tussen onze e-books!

KOFFIE

Even kennismaken of bij-praten? De koffie staat klaar! Een digitale kennismaking kan natuurlijk ook.

De Dellen 11, 9231 CZ Surhuisterveen

T: 085-2737954
E: info@heibel.nl 

Plan een afspraak in

SERVICEDESK

Heb je een vraag over het gebruik van je website, webshop of andere online product? Neem dan contact op met onze Servicedesk.

T: 085-2737954
E: service@heibel.nl

Kennisbank

OPENINGSTIJDEN

Maandag t/m donderdag:
8:00 - 17:00

Vrijdag t/m zondag:
Gesloten